Historia om bilmotorsport

Motorsporter är väldigt populärt över hela världen, det är dessutom bland de dyraste sporter som finns. Det var år 1867 som det första loppet skedde mellan två vägfordon, loppet kördes på en väg som var runt åtta mil lång och det vinnande fordonet hade utvecklats från en gammal skrotad skåpbil. Bilen kallades ”John Bridge Adams” och det var en elddriven ångvagn.

År 1887 arrangerades den allra första biltävlingen av Monsieur Fossier, chefredaktören för La Vélocipéde. Tävlingen skedde efter att det hade tillverkats bensindrivna bilar. Loppet som kördes var mellan Neuilly Bridge och Bois de Boulogne och var runt 2 kilometer. Georges Bouton var vinnaren och han körde en bil från De Dion-Bouton Company. Dock fanns det ett problem med denna så kallade tävling, och det var att Bouton var den enda personen som dök upp och deltog.

Det första motor racet

Det som anses vara det första motor racet i världen kördes år 1894. Detta lopp började i Paris och gick till Rouen. Det anordnades av Le Petit Journal som använde loppet till att försöka öka försäljningen och få mer publicitet. På den tiden var sportevenemang ett bra sätt att öka publiciteten för tidningar. Idag fungerar det dock lite annorlunda. Tävlingen som anordnades år 1894 marknadsfördes av Pierre Giffard, tidningens redaktör, som ”tävling för hästlösa vagnar”. Tidningen menade med det att dessa fordon var ofarliga att köra samt enkla och ett lite billigare sätt man kunde resa på. Det var drygt över 100 deltagare som alla betalade 10 franc i entréavgift. Sedan var det sammanlagt 69 bilar som deltog i ett 50 kilometer långt kvallopp, 25 av dessa gick vidare till själva huvudevenemanget som var 127 kilometer.

Det var en stor variation mellan alla deltagare, det fanns de med bilar från De Dion, Peugeot, Panhard och även amatörer. Den första bilen som anlände vid mållinjen var Jules-Albert de Dion. Bilen hade en medelhastighet på 19 kilometer i timmen. Andra och tredje bilen var Auguste Doriot och Albert Lemaitre. De båda körde en Peugeot. Men trots att Dion var den som kom först i mål utsågs Panhard och Peugeot-bilarna som vinnare. Det berodde på att alla fordon bedömdes utifrån säkerhetsegenskaperna, hastigheten och deras hantering.

Sveriges bilmotorsports historia

Inom bilsporten har även Sverige en väldigt framgångsrik och intressant historia. Svenska Bilsportförbundet valde därför att starta ett projekt vars syfte var att skapa ett typ av historiskt arkiv som bevarande den svenska bilsporthistorien. Det valdes ut en viss arbetsgrupp till detta projekt som arbetar med att hantera det insamlade materialet. Allt samlas sedan i en viss databas. Därefter varierar det lite i hanteringen, en del av materialet visas på hemsidan, på utställningar och mässor medan annat endast kopieras och arkiveras.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.